Foorumi

TIMEattack - Lajin kehittäminen Suomessa  (Luettu 5617 kertaa)

Marraskuu 26, 2008, 21:09:27

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Nyt on eka "kausi" saatu ajeltua, ja suurin ongelma tämän Time Attackin suhteen tuntui olevan autojen puute. Etenkin noihin pariin kovempaan luokkaan olisin toivonut enemmän autoja.
Syitä osallistuja vähyyteen on varmasti monia, mutta luulisin että suurin on lajin tuntemattomuus täällä Suomessa. Maailmallahan laji on saannut todella suurta suosiota! Varmasti olisikin syytä alkaa .comin mainostaa lajia enemmän jotta porukka innostuisi lajista.

Timeattack.fi sivusto ei ole edelleenkään pystyssä vaikka sitä lupailtiin alku kesästä -08. Ilmeisesti sivujen ylläpitoon ei ole resursseja ollut...vahinko. Sivujen toimiminen toisi varmasti lajia enemmän näkyviin, ja etenkin siihen liittyvä toimiva keskustelu foorum. Nythän asiaan liittyvää keskustelua on käyty lähinnä vastaheitto.com foorumilla harvakseltaan.

Saiskohan tänne nyt rakentavaa keskustelua asian pohjilta?

http://www.timeattack.co.uk/
http://www.redlinetimeattack.com/

EDIT:Muutettu otsikko./H

Marraskuu 27, 2008, 10:10:09 #1

Poissa

  • Time Attack -kuljettaja
  • Pro Naama
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Hep.

Hyvää tekstiä. Ja toivottavasti herättäisi keskustelua ja kysymyksiä paljon. TIMEattack on lajina Suomessa vielä, niin kun sanoit, kovin tuntematon. KAuden aikana lajia on pyritty mainostamaan paljon, mutta lajin saaminen suuren yleisön tietoon vaatii myös muutaman kauden täyttä toimintaa. Mainoksia ja tietoiskuja lajista on ollut tuhansissa esitteittä kauden aikana ymv. Tapahtumissakin on pyritty lajista kertomaan, niin jountajien, kuin myös tapahtumastaffin puolelta. Kysyjiä on riittänyt ja kuskejakin kohtuullisen hyvin, kun pitää oletusarvona sitä, että nyt käytiin lajin ensimmäinen kausi Suomessa. Ja varmasti ensi kaudella jatketaan.
Sitten tämä internetin ihmeellinen maailma. Itsestä tuntuu pahalta itsensätoistamiselta, kun kerta kerran jälkeen vetoan ihmisiä vain odottamaan. Eli, syy löytyy siitä, että tapahtumia tekevä sakki käy ihan normaalisti myös työssä, joten kaikki muutokset ja päivitykset tehdään kun ehditään. Tämä on vain välillä tuskallisen hidasta. Pahoittelemme ettei timeattack sivusto ole valmistunut ihan ajallaan. Nyt kuitenkin RADALLE.com-sivuston uusiutuminen on ovella ja vain paria viimeistä silausta vailla. Tämän jälkeen isketään kiinni lajikohtaisiin sivustoihin, tarkoituksena saada ainakin lajien perustiedot ja säännöt kaikkien eteen selkeiksi, jopa niin että laji sivusto olisi muuten hieman alkeellisen näköinen.Siis aluksi.

Kaikki kuljettajat ja taustahenkilöt, tai vaan lajista kiinnostuneet voivat/saavat auttaa lajin edistämisessä. Laittakaa mielipiteitä ja ehdotuksia tähän threadin jatkoksi tai s.postilla:heikki@radalle.com

Ensi kaudella taas yhden kierroksen ja yhden ajan kilpailuja, ja aina vain kovempaa :)

//Heikki

Marraskuu 28, 2008, 18:06:02 #2

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Intensiivisyyttä lisää kilpailutilanteeseen katsojan kannalta, muuten driftingiin totutettu yleisö nukahtaa niille sijoillensa. Vaatii vähän panostusta mutta vähintään väliaikoja jos parista pisteestä kierroksen varrelta saisi niin varmasti olisi selostajallakin helpompi homma keksiä hypetettävää sillä aikaa kun suorittaja kiertää jossain takalenkin perukoilla.

Ongelma on ihan universaali, minäkin haukottelin aikanaan Silverstonen katsomossa vaikka radalla ärjyi 700-heppaista nelivetokalustoa. Luisukisan selostukseen oli sielläkin panostettu mutta Time Attackista ei oikein löytynyt muuta sanottavaa kuin kuskin nimi ja auton malli.

Toinen juttu on näkyvyys, jos sitä on kuskeille tiedossa niin osallistumisinto on varmasti eriluokkaa varsinkin jos on muutamia sponsoreita onnistunut haalimaan. Myös katsojat varmasti löytävät lajin helpoiten videoiden ja juttujen kautta.

Tässä nyt jotain näkemyksiä, toivottavasti ensi kesänä riittää kilpailijoita paremmin. Jospa itsekin vihdoin saisi lähdettyä mukaan. Ai niin, kovin alhaiset melurajat myös muodostuvat kynnyskysymykseksi monille muiden lajien harrastajille, kuten mullekin viimeisen Ahveniston kanssa kävi.

Hyvää tallikautta kaikille aikahyökkäilijöille ja .comilaisille!

T. Markus

Marraskuu 28, 2008, 20:08:00 #3

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 1
    • Profiili
joo olis varmaan kova juttu selostajalle/yleisolle kun sais esim kolme sektori aikaa joita vois kuulutella et kuka oli nopeempi missakin.

toimii hyvin myos formula1.ssa

Marraskuu 28, 2008, 22:10:41 #4

Poissa

  • Perusnaama
  • Viestejä: 160
    • Profiili
siinä meillä onkin kehittelytyöryhmään pari kovaa sälliä!!!
aloitappa kosiskelu, heikki (type)R

Joulukuu 03, 2008, 12:12:57 #5

Poissa

  • Time Attack -kuljettaja
  • Uusi naama
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Kausihan sujui mukavasti omalta osalta. Ei hajonnut kun yksi moottori. Järjestelyt ihan OK kauden aikana lukuunottamatta Alastaron ja viimeisen Ahveniston aikataulujen venymistä.

Ajatuksia:
Kilpailun ajankohta aikaisemmin päivälle. Yleisöä ei ole paikalla jos ajetaan juuri ennen radan sulkemista-> Näkyvyys kärsii.

Näkyvyyttä myös enemmän esim. (lehdet. DVD tms.) Omien sponsorien kanssa oli ainakin hankalaa kun ei näkyvyyttä ole juuri mitään. Omia kuvauksia ja videointeja koittanut heille järjestää.  Hieman pettynyt kaikenkaikkiaan, kun koitin kuitenkin hieman panostaa kauteen.

Lisäksi koko kauden tuo lisenssihomma minua arvelutti. Jos lisenssi vaaditaan säännöissä, täytyisi ilmottautuminen hoitaa KITI:ssä, jotta lisenssin voimassaolon voi tarkistaa. Tai ilmottautuneiden lisenssitiedot kysyä puhelimella AKK:sta. Lisäksi nyt kun on kausi ohi niin osalla AKK:n jäsenseuroista on tapana maksaa autourheiluntukea matkakorvausten muodossa ajetuista kilpailuista. Itse omalta seuralta (ORSUA) tätä tukea haen. Olen seuran hallituksessa mukana ja maksettavista tuista päättävä toimikunta voi halutessaan tarkistaa ajetut kilpailut. Löytyykö lisenssiltäni tiedot Timeattack kilpailuista?

Toivottavasti jatkossa homma alkaa toimimaan, niin hyppään taas mukaan.
Ens kausi kyllä jää väliin. Seurataan sivusta. Ja kehitellään autoa.

Mikael Mattila

Joulukuu 11, 2008, 13:01:18 #6

Poissa

  • Core
  • Perusnaama
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Tuo lisenssiasia on joo hieman hankala nykyjärjestelmällä.

AKKn kanta tuon kitin käyttöön on se että vain kalenterikilpailut käyttävät sitä. Jolloin kaikki harraste, jäsenten- ja seurojenväliset ei kalenterikilpailut, mihin kaikkiin vaaditaan lisenssi, on KITIn ulkopuolella ja näin ollen aivan mieletön villilänsi.

Viime kädessä lisenssin voimassaoloa tarkastetaan vasta jos on sattunut joku vahinko ja vakuutuksia tarvitaan. Tällöin koska järjestävällä taholla ei ole käytännössä mahdollista tarkistaa lisenssien voimassaoloja / kilpailukieltoja niin vastuu on vain ja yksin kilpailijalla ja jos tuo lisenssi ei ole voimassa niin pienin huoli on se kilpailukielto, vakuutuspetos onkin sitten ihan eri juttu...

Toivottavasti tuohon saadaan ensi kaudella jonkinlainen muutos AKK:n taholta

Mikael:  lisenssilläsi ei näy niitä kilpailuja mutta jos ilmoitat ne erillisellä paperilla seurallesi niin seuran täytyy erikseen tarkistaa kilpailunjärjestäjältä osallistumisesi kisoihin...  jos jaksavat ;)

Joulukuu 16, 2008, 13:01:05 #7

Poissa

  • Time Attack -kuljettaja
  • Uusi naama
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Olen kyllä ilmoittanut kilpailut seuralle. Eikä se varmaan ole ongelma.
Kitin myötä tuntui AKK:n lisenssin vaatimat kilpailut menevän todella sekaisin. Juuri näiden ei kalenterikilpailujen osalta.
Toivotaan että tähän tulee joku tolkku tulevaisuudessa.
Sinällään TimeAttack ei ole vakuutusten kannalta ongelma, koska kaikissa autoissa pitäisi olla liikennevakuutus, joka korvaa kyllä muille aiheutuneet vahingot ja omat henkilövahingot.

Vuosituhannen vaihteessa istuin F-cupissa kartturin paikalla ja Laihian osakilpailussa pamahti auto kallioon. Seurauksena nikamia pois paikoiltaan ja pitkä sairasloma. Lisenssin vakuutus ei korvannut sairaalakuluja vaan kaikki meni kilpurin liikennevakuutuksesta.

Hauskaa joulua kaikille

Mikael Mattila


Joulukuu 17, 2008, 14:02:11 #8

Poissa

  • Core
  • Perusnaama
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Juu tuo AKK:n vakuutushan on kentällä yleinen vitsin aihe ja kuten mainitsit korvataan nuo tapaturmat aina ensisijaisesti liikennevakuutuksesta tai jostain paremmin kattavasta omasta vakuutuksesta.

Mutta kyse ei olekaan siitä vaan siinä että kun ilmoittaudut kisaan ja vakuutat että lisenssi löytyy ja on maksettu niin mikäli näin ei ole niin se on käytännössä vakuutuspetås... Näin ainakin vakuutusyhtiön mukaan. AKK:n mukaan lisenssittä ajaminen -> kilpailukieltoa... ja saattapi siitä tulla vielä järjestäjällekkin jotain sanktioita.

Noh mutta kuten jo aiemmin mainitsin... toivottovasti tuo tulee selkeytymään ensi kaudella.

Tähän loppuun vielä täysin erillään ote eräästä mailista jonka olen saanut TA:in sääntöihin liittyen:
"TIMEATTACK JA DRIFTING AUTOT

Yleinen ajatus auton korirakenteen muuttamisesta.

Autotehdas on rakentanut ohjaamoa ympäröivän osan auton korista säilyttämään onnettomuustapauksissa muotonsa. Tätä rakennetta pyrimme kunnioittamaan ja sallimaan hyvin vähän muutoksia edellä mainittuun osaan. Korin muiden osien tehtävä on sitten ottaa vastaan nuo muodonmuutokset ja kerätä energiaa itseensä ennen kuin ohjaamon muoto alkaa muuttua. Jopa vapaassa Special Saloon autossa nuo muutokset ohjaamoa ympäröivään osaan on minimoitu - jopa alkuperäiset paloseinät tulee jättää paikoilleen. Enemmän tulisi keskittyä auton alustan osien sopivuuteen kilpailukäyttöön, kuin korirakenteen muutoksiin.

Jari Saario
Tekniikan lajipäällikkö"

... siinä hieman purtavaa aivonystyröille.

Mietteliästä, Rauhaisaa ja Hauskaa Joulua
t. Rauli Kärki

Maaliskuu 10, 2009, 10:10:11 #9

Poissa

  • Time Attack -kuljettaja
  • Uusi naama
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Koska avataan timeattack.fi ? Onko Säännöt jo jossain esillä? Entäs mitäs tuolla 5.4 perehdyttämisessä käsitellään ja missä se pidetään? Lähinnä mietin kannattaako lähtee ajaan 450km per suunta jos paikalla kaffittelua. Itse olen suunnitellut tulevani competition sarjaan tälle kaudelle, mutta mistään ei löydy mitään järkevää tietoa juuri mistään.

Huhtikuu 02, 2009, 17:05:47 #10

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 8
    • Profiili
mistä oot kuullu tommosesta ta:han perehdyttämis tilaisuudesta milloin ja missä????

Toukokuu 31, 2009, 00:12:34 #11

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Siis missä ihmeessä niitä sääntöjä on?

Kannattaa täällä ihmetellä jos ei kalustoa löydy kun ainakaan minä en ole löytänyt tavuakaan sääntöä mistään luokasta.......

Toukokuu 31, 2009, 15:03:07 #12

Poissa

  • Time Attack -kuljettaja
  • Pro Naama
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Tästä löytyy. On meidän uutisista löytynyt kokojan, tosin olet oikeassa, että nämä pitäisi olla vielä paremmin esilä. Jos kysyttävää ilmenee, niin postia vaan tulemaan :)

Heikki

TIMEATTACK UUTUUTENA RADALLE.com RACING -LAJEIHIN


ILMOITTAUDU SARJAAN : info@radalle.com.

Maailmalla suosiota saanut Timeattack on saanut alkunsa Japanissa jo 90-luvun alussa, ilmestynyt jenkkeihin vuonna 2003, ja valloittanut UK:n vuonna 2006. Lajin alkuperäisenä ideana on todistaa yleisölle että tuning-autoissa voi olla muutakin kuin kaunis ulkokuori ja myös tällä kalustolla voidaan kisata ja tehdä ennätyksiä.

Timeattack-kilpailuja ajetaan ympäri maailmaa useilla eri moottoriradoilla, eniten kuitenkin Japanin Tsukubassa mistä Timeattack on alun perin lähtöisinkin. Laji kohosi huimaan suosioon kun panokset ja vaatimukset nousivat ja autonrakentelijoiden piti kehittää jatkuvasti uudempaa ja parempaa kalustoa varmistaakseen sijoituksiaan yhä kovenevassa tasossa. Lajin alkuajoista tähän päivään kehitys on ollut huimaa ja nykyään kisoihin osallistuukin kalustoa ääripäistä toisiin, niin tavallisia katuautoja kuin loppuun asti timeattack-autoiksi suunniteltuja mestariteoksiakin. Jälkimmäiset totta kai kisaavat huomattavasti suuremmista palkinnoista.

Sekä Japanin että Jenkkilän kovimmissa kisoissa ajavista autoista osa on kansainvälisen autoskenen kuumimpien virityspajojen rakentamia ja kuljettajiksi näihin palkataan rata-autoilun huippunimiä menestyksen takaamiseksi. Näin ollen kun mainetta ja mammonaa niitetään riittävästi, se varmistaa kyseisen tiimin jatkumoa lajin parissa sekä tietenkin myös sponsorinäkyvyyttä. Kansainvälisesti katsoen lajin tiukimmassa kärjessä ei nimittäin kehityksen käsittämättömän vauhdin huomioon ottaen enää oikein pärjää omalla harrastelukassalla. Tämä kertoo jo paljon siitä missä jamassa Timeattack on tänä päivänä maailmalla.

RADALLE.com on taas tuttuun tapaansa ajan hengessä mukana ellei jopa aikaansa edellä ja tuo uutuuslajin osaksi Racing-lajivalikoimaansa. Muita Racing-lajeja ovat jo edellisiltä kausilta tutut Drifting, Katuautosprintti, Urhon Ajot, Supermoto -ja ATV kilpailut sekä muut ratakilpailut. Muita uutuuksia kaudella 2008 ovat Jaguaarisprint ja Kuorma-autojen ratakilpailu.

Pääpiirteittäin osanottajat kisaavat Timeattackissa vastustajista kovinta, eli kelloa vastaan, tavoitteena nopein kierrosaika. Katuautoprintistä poiketen Timeattackin lähtö tapahtuu lentävänä lähtönä. Ajanottoon käytetään mahdollisuuksien mukaan autoihin kiinnitettäviä transpondereita, jotka varmistavat mahdollisimman tarkan mittaustuloksen.

Timeattackia voi verrata yksittäislähtönä ajettaviin F1 kisoihin. Ensiksi on vapaat harjoitukset, sitten aika-ajot ja lopuksi Superlap. RADALLE.comin Timeattack kaudella 2008 sisältää 6 osakilpailua.

Säännöt:

1. Yleiset  

1.1. Timeattack
Timeattack -kilpailulla tarkoitetaan RADALLE.com tapahtumassa ajettavaa lentävää ratakierroskilpailua. Timeattack -sarjoihin ja -osakilpailuihin ovat vapaita osallistumaan kaikki kuljettajat kansallisuuteen katsomatta, kunhan sekä kuljettaja että kilpailuajoneuvo täyttävät näiden sääntöjen mukaiset vaatimukset. Säännöt, johon näissä säännöissä viitataan on voimassa oleva AKK:n sääntökirja. Mikäli jotain kohtaa ei ole tarkennettu näissä säännöissä, sovelletaan ensin kansallista voimassa olevaa sääntökirjaa ja sen jälkeen kilpailun johdon päätöksiä.Ylintä päätösvaltaa kilpailuissa ja niihin liittyvissä asioissa käyttää kilpailun johto, jonka päätökset ovat lopullisia.

1.2. Kuljettaja  
Kilpailijan on oltava vähintään 18 vuoden ikäinen ja hänellä on oltava voimassa oleva moottoriurheilijan lisenssi, jonka vakuutus on voimassa kyseisessä kilpailussa. Suomalaisen kilpailijan vähimmäislisenssivaatimus on AKK:n peruslisenssi, jonka voi hankkia yli 300 jäsenseuran kautta. Ulkomaisten osallistujien on selvitettävä ja kilpailupaikalla todistettava lisenssinsä vakuutuksen olevan voimassa kyseisessä kilpailussa. Ulkomaalaisilla osallistujilla tulee olla oman maan ACN:n myöntämä kansainvälinen lisenssi. Kilpailuja varten kilpailija tarvitsee Motorsport ID:n. Club- ja Competition- luokkaan voi osallistua myös AKK:n tutustumislisenssillä. Tutustumislisenssejä voi ostaa tapahtumapaikalta. Rataleimatutkinnon suorittaminen on suositeltavaa. Kilpailijalta edellytetään voimassa olevaa ajokorttia B-ajoneuvoluokan henkilöautolle. Kuljettajan tulee osallistua ohjaajakokoukseen ennen kilpailusuorituksen antamista.  

1.3. Vakuutukset  
Autoissa tulee olla voimassaoleva liikennevakuutus, jonka voimassaolo pitää pystyä todistamaan tarvittaessa.

1.4. Vastuut  
Osallistuminen Timeattack -nopeuskilpailuihin tapahtuu osallistujan omalla vastuulla. RADALLE.com, R-Pro Oy LTD, ratayhtiöt, järjestävät seurat, sarjan ja kilpailujen johto sekä toimitsijat sanoutuvat irti kaikesta vastuusta kilpailujen ja niihin liittyvien harjoitusten aikana tapahtuviin kilpailijan ja hänen tiiminsä aiheuttamiin vahinkoihin ja onnettomuuksiin.  

1.5. Sitoumus  
Ilmoittautuessaan sarjaan tai osakilpailuun kuljettaja sitoutuu noudattamaan ja valvomaan näitä sääntöjä, noudattamaan tapahtuman järjestäjän ohjeita sekä ottamaan huomioon sarjan, järjestäjän ja autourheilun edut toiminnassaan.  

1.6. Ilmoittautumiset  
Kilpailuun tulee ilmoittautua viimeistään viikkoa ennen maksamalla kilpailun ilmoittautumismaksu ja lähettämällä ilmoittautuminen esimerkiksi sähköpostitse kilpailukutsussa ilmoitettuun osoitteeseen. Tapahtumaan saapuessaan, kuljettajan tulee ilmoittautua kilpailutoimistoon. Kilpailutoimistossa tulee esittää Kuljettajalisenssi, ajokortti, varautua todistamaan kilpailun osallistumismaksun suorittaminen sekä auton vakuutusten voimassaolo. Osakilpailuun voi ilmoittautua myös paikanpäällä, mikäli kilpailussa on tilaa. Osallistumismaksu on tällöin puolitoistakertainen.  

1.7. Osallistuminen ja katsastus
Kuljettajan täytyy ilmoittautua kilpailuun ja maksaa osallistumismaksu viim. 6 arkipäivää ennen kilpailua. Jokaisen Timeattack-kilpailuun osallistuvan ajoneuvon tulee läpäistä tapahtuma-alueella tapahtuva erillinen kilpakatsastus. Ratakatsastuksessa ajoneuvoon kiinnitetään ikkunatarra merkiksi hyväksytysti suoritetusta katsastuksesta. Tämä ikkunatarra oikeuttaa ajoneuvon osallistumaan RADALLE.com Timeattack-kilpailuun. Tarra sijoitetaan takasivulaseihin.  

1.7.1. Osallistumisen evääminen  
Timeattack-ratakatsastuksella on oikeus evätä ajoneuvon osallistuminen Timeattack-kilpailuun, mikäli ratakatsastuksessa havaitaan laiminlyöntejä taikka vakavia turvallisuuspuutteita. Mikäli ratakatsastuksessa havaitun laiminlyönnin taikka vakavan turvallisuuspuutteen johdosta osallistuminen Timeattack-kilpailuun evätään, ei osallistumismaksua palauteta. Lisäksi järjestäjä pidättää oikeuden evätä osallistumisen ajoneuvolta, jota voidaan pitää vaarallisena.  

1.7.2. Osallistumismaksu
Sarjamaksua ei peritä. Kilpailukohtainen osallistumismaksu on 50€.

1.8. Sarjaan ilmoittautuminen  
Sarjaan voi ilmoittautua virallisten internetsivujen kautta (www.radalle.com ja www.timeattack.fi) 1.4. alkaen.
 
1.9. Kilpailukutsu
Kilpailukutsut ovat nähtävissä nettisivuillamme osoitteessa http://www.radalle.com tai www.timeattack.fi viimeistään kuukautta ennen kilpailua. Kilpailuissa on enimmäisosallistujamäärä, joka esitetään kilpailukutsussa. Osallistumismaksun maksuohjeet ilmoitetaan kilpailukutsussa.

1.10. Tulokset  
Tulokset julkaistaan osoitteissa www.radalle.com ja www.timeattack.fi  

1.11. Harjoitukset  
Kilpailla ja harjoitella saa vain tarkoitukseen osoitetulla radalla määrättynä aikana. Harjoittelun aikana saa kyydissä istua kuljettajan lisäksi yksi henkilö. Matkustajan turvavarusteiden vaatimuksen ovat samat kuin kuljettajalle. Kilpailijoille annetaan viikonlopun aikana mahdollisuus tutustua rataan.  

1.12. Aika-ajot  
Kaksi yritystä kelloa vastaan, joista parempi jää voimaan.  

1.13. Superlap  
Timeattack -kilpailun finaalia kutsutaan nimellä Superlap. Jokaisen luokan kymmenen parasta pääsee finaalin. Heikoin aika aloittaa finaalin.

1.14. Ohjaajakokous
Kilpailua varten järjestetään oma Timeattack-ohjaajakokous. Kuljettaja on velvoitettu olemaan paikalla. Mikäli kuljettaja ei ole ollut kokouksessa paikalla, ei hän voi osallistua kilpailuun.  

1.15. Park Fermé  
Kilpailijan on välittömästi aika-ajon tai Superlapin jälkeen vietävä auto Park Fermé-alueelle. Auton saa viedä pois Park Ferméstä vain katsastuspäällikön luvalla.  

1.16. Ajanotto  
Ajanotto suoritetaan mahdollisuuksien mukaan transpondereilla. Jos tämä ei ole mahdollista, mitataan ajat kahdella kellolla.  

1.17. Kilpasuoritus  
Kuljettajien on oltava lähdönjärjestelyalueella viisitoista minuuttia ennen aikataulussa ilmoitettua lähtöä. Lähdönjärjestelyalueella ei saa suorittaa huoltotoimenpiteitä. Lippumies antaa lipullaan luvan siirtyä radalle. Lämmittelykierros ajetaan ripeästi renkaita ja autoa suoritukseen valmistellen. Lähtö on niin kutsuttu lentävä lähtö ja täyden kierroksen aika mitataan. Kolmas kierros on jäähdyttelyä varten. Mikäli suoritus keskeytyy muusta kuin kilpailijan omasta tai omasta ajoneuvosta johtuvasta syystä, on kilpailijalla mahdollisuus uusintasuoritukseen. Kilpailusuoritus hylätään, jos kuljettaja pysäyttää ajoneuvon tai hidastaa ajoneuvoa tarpeettomasti lämmittely- tai jäähdyttelyajon aikana.

1.18. Sarjapisteet  

Sarjapisteillä ratkaistaan kauden 2008 finaaliin osallistujat.
Timeattack-kilpailussa jaetaan pisteitä seuraavan taulukon mukaisesti.

(Kaikki luokat: Club, Competition, Unlimited)  

Aika-ajot:
1. 20p  
2. 17p  
3. 15p  
4. 14p  
5. 13p  
6. 12p  
7. 11p  
8. 10p  
9. 9p  
10. 8p  
11. 7p  
12. 6p  
13. 5p  
14. 4p  
15. 3p  
sijat 16 -> 1p  

Superlap:
1. 10p  
2. 9p  
3. 8p  
4. 7p  
5. 6p  
6. 5p  
7. 4p  
8. 3p  
9. 2p  
10. 1p  


1.19. Transponderien palautus  
Transponderit tulee palauttaa pyydettyyn paikkaan tapahtuma-alueella välittömästi suorituksen jälkeen. Jos transponder ei palaudu ajoissa, peritään tästä myöhästymismaksu.  

1.20. Varikko  
Varikolla autoa siirrettäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta. Varikkopaikalla auton alla tulee olla öljynimeytysmatto. Kuljettaja on vastuussa tiiminsä ja vieraidensa käyttäytymisestä koko kilpailutapahtuman ajan. Kuljettaja on vastuussa myös varikkopaikkansa siisteydestä. Varikkopaikalta tulee löytyä toimiva vähintään 2kg sammutin. Mikäli varikkopaikalla on polttoainetta erillisessä astiassa, tulee olla myös 6kg lisäsammutin.  

1.21. Tekninen toimikunta  
Kilpailun tekninen toimikunta ilmoitetaan aina kilpailukutsun yhteydessä.  

1.22. Palkinnot  
Luokan voittaa kyseisen luokan osakilpailun finaalissa ajettu paras aika. Luokan voittaja palkitaan tuotepalkinnoin.

2.0. Luokat  

2.1. Club  
Club on tavallisille tai parannelluille katuautoille. Club -luokan radalla vauhtia hidastetaan keinotekoisilla shikaaneilla. Shikaanien merkintöihin osuminen tai oikaiseminen aiheuttaa automaattisen kilpailusuorituksen hylkäämisen. Tässä luokassa ajetaan kuusi osakilpailua käsittävä sarja. Sarjaan voi ilmoittautua myös kesken kilpakauden.  

Club-luokka jakautuu kolmeen alaluokkaan seuraavasti:  

1. alle 1600cc  
2. alle 3000cc  
3. 3000cc ja yli  
kaikissa turbokerroin 1,6.
Sateella nelivetokerroin on 1,2.
Kilpailun johto määrittää sadekelin.

2.2. Competition - yksi aika, yksi kierros, yksi voittaja
Competition on tasokkaampi luokka kilvanajoon tarkoitetuille autoille.  
Tähän luokkaan sijoittuvat mm. Roadsportin autot. Tässä luokassa ajetaan kuusi osakilpailua käsittävä sarja. Sarjaan voi ilmoittautua myös kesken kilpakauden.  

2.3. Unlimited - yksi aika, yksi kierros, yksi voittaja
Unlimited sisältää AKK:n sääntökirjan liitteen J:n mukaiset turvasäännöt, mutta auton suhteen säännöt ovat vapaat. Slicksit ovat sallitut, luokka on tarkoitettu lähinnä täysverisille kilpa-autoille, kuten GT- ja SpecialSaloon-luokan autoille. Tässä luokassa ajetaan kuusi osakilpailua käsittävä sarja. Sarjaan voi ilmoittautua myös kesken kilpakauden.  

Osakilpailut  
10.5. Ahvenistolla kutsukilpailuna Timeattack -kenraaliharjoitukset  
17.5. Botniaringillä R1  
7.-8.6. Kemora R2  
5.-6.7. Motoparkissa R3  
19.-20.7. Alastarossa R4  
23.-24.8. Botniaring R5  
27.9. Ahvenisto R6 Finaali  

5. Sääntöjen tulkinta ja rikkominen  

5.1. Sääntöjen vastaisesti toimiminen johtaa mahdolliseen diskaamiseen ja muihin toimenpiteisiin.  

6. Erivapaudet  

6.1. Kilpailija voi hakea erivapautta teknisistä säännöistä kirjallisesti riittävän ajoissa, kuitenkin vähintään 2 viikkoa ennen ajettavaa osakilpailua. Erivapautta ei voi hakea renkaista. Erivapaus on myönnettäessä voimassa kauden loppuun.  

Viittaukset  

Kaikki viittaukset viittaavat voimassaolevaan AKK Motorsport ry:n autourheilun sääntökirjaan. Viittaukset ovat velvoittavia.  

8. Lisäykset ja muutokset  

RADALLE.com organisaatiolla on oikeus muuttaa ja korjata näitä sääntöjä kauden aikana. Mahdolliset muutokset ja korjaukset julkaistaan virallisiksi ilmoitetuilla nettisivuilla. Mahdolliset lisäykset ja muutokset ovat voimassa välittömästi julkaisun jälkeen poislukien kaksi päivää kilpailupäivää ennen muutetut kohdat, jotka ovat voimassa vain mikäli kilpailupaikalla olevassa virallisella ilmoitustaululla on säännöistä erillinen lisämääräys.  

Kaikkia luokkia koskevat turvallisuus- ja tekniikkasäännöt  
Näitä määräyksiä on noudatettava, mikäli luokan säännöt eivät aseta vielä ankarampia määräyksiä.

9.1. Melu
Melusuositus max 95 dB.
Huom. Joillakin radoilla suurin sallittu melutaso on 95 dB.

9.2. Polttoaine  
Polttoaineena saa käyttää vain yleisesti kaupan olevia maantienliikenteen polttoaineita (Diesel, 95e, 98e, 99). Auton tulee olla sammutettu tankattaessa. Vesi- ja metanolisuihkutus palotilaan on sallittu.  

9.3. Moottori  
Yksi moottori yhtä ajoneuvoa kohden pois lukien maakaasukäyttöiset ajoneuvot, sekä hybridiajoneuvot, joissa on tehtaalla asennettuna kaksi tai useampi erillinen moottori.

9.4. Aerodynamiikka
Aerodynamiikkaa parantavat korinosat ovat sallittuja huolellisesti kiinnitettyinä.

9.5. Tekniikkamuutokset  
Tekniikkamuutokset ovat sallittuja kaikissa luokissa (tekniikan vaihdot, bolt-on osat, yms.).  

9.6. Alustaparannukset  
Alustaparannukset ovat sallittuja kaikissa luokissa.  

9.7. Jarrut  
Kaikissa luokissa autoissa tulee olla kaksipiirijarrut. Jarrujen parannukset ovat suositeltavia kaikissa luokissa.  

9.8. Sammutin  
Kaikki autot on varustettava vähintään yhdellä tulensammuttimella. Sammutinaineen vähimmäismäärä: jauhe 2.0 kg tai vastaava (Ks. liite J 253.7). Suositellaan kuljettajan laukaistavissa olevaa kiinteätä sammutusjärjestelmää. Mikäli tällainen on asennettu, sen tulisi noudattaa Liitteen J 253.7.2. määritelmiä.

9.9. Kori
Keventäminen, vahvistaminen ja lisätuenta on sallittu. Alkuperäiset pintapellit saa korvata lasi- tai hiilikuituisilla, sisälokasuojat ovat kuitenkin pakolliset. Jos auton etuovet on vaihdettu hiili- tai lasikuituisiin osiin, ovat Liitteen J mukaiset turvakaaret pakolliset. Tavaratilan ja muiden kansien ja luukkujen on oltava kiinnitetty aina radalla.

9.10. Penkit
Kuljettajan sekä matkustajan istuimien muuttaminen on sallittua. Mikäli kiinnityksiä muutetaan, tulee niiden olla Liite J 253 kohdan 16 mukaisia. Suosittelemme kilpailukäyttöön tarkoitettuja kuppipenkkejä.

9.11. Avoautot  
Avo-auton käyttäminen Timeattack-kilpailussa on sallittua. Kuitenkin niin, että avoautossa on tehtaalla asennettu tai jälkeenpäin lisätty turvakaari.  

9.12. Sarjamainokset  
Järjestäjällä on oikeus kiinnittää sarja- ja sarjan sponsorien mainoksia autoihin.  

10. Luokkakohtaiset turvallisuus- ja tekniikkasäännöt  

10.1. Club-luokan kuljettajan varustus  

10.1.a.1. Kypärä  
Kuljettajalla ja mahdollisella kyytiläisellä tulee olla vähintään E-hyväksytty eli tieliikennekelpoinen kypärä esim. MP-kypärä. Visiirin saa poistaa. Suosittelemme kuitenkin moottoriurheilukäyttöön tarkoitettua esim. SNELL-hyväksyttyä kypärää. Kypärän tulee olla ehjä, eikä siinä saa olla kolhuja.

10.1.a.2. Ajo-asu  
Vähintään pitkähihainen paita, täyslahkeiset housut, ajokengät ja ajohanskat.

10.1.b. Kilpailuajoneuvoa koskevat määräykset

10.1.b.1. Kilpa-ajoneuvo
Ajoneuvon tulee olla sarjavalmisteinen maantienliikenteeseen tarkoitettu henkilö- tai pakettiauto. Auton tulee olla katsastettu yleiseen tieliikennekäyttöön. Auton rungon tulee olla alkuperäinen. Putkirunkoja ei sallita. Turvakaarien käyttöä suositellaan. Ilokaasujen (NOS) käyttö suorituksen aikana ehdottomasti kielletty. Kilpailuun voi osallistua vain tieliikenteeseen E-hyväksytyillä renkailla. Kilpailuun ei voi osallistua Club luokan kielletyt renkaat -listan renkailla. Kielletyt renkaat -lista julkaistaan ja päivitetään tarvittaessa.

10.2. Competition-luokan kuljettajan varustus

10.2.a.1. Kypärä
Kuljettajan on sekä kilpailussa että harjoitusajoissa käytettävä Liite J XIII mukaista kypärää. Avoauton ajajan on käytettävä myös visiiriä tai suojalaseja.

10.2.a.2. Ajo-asu
Kuljettajan on aina käytettävä kilpailukäyttöön hyväksyttyä yksiosaista ajoasua, sukkia, tulelta suojaavia jalkineita sekä ranteet peittäviä tulelta suojaavia käsineitä. FIA-hyväksyttyä tulenkestävää alusasua suositellaan.

10.2.b. Kilpailuajoneuvoa koskevat määräykset

10.2.b.1. Ajoneuvo
Kilpa-ajoneuvon tulee olla sarjavalmisteinen henkilö- tai pakettiauto. Auton rungon tulee olla alkuperäinen. Putkirunkoja ei sallita.

Mikäli lämmityslaite poistetaan, edellytetään tehokasta tuulilasin sähköistä huurteenpoistoa. Autossa tulee olla tuulilasin pyyhkijä vähintään kuljettajan puolella.
Taka- ja sivulasit saa korvata vain polykarbonaattimuovilla, jonka minimipaksuus on 3 mm. Ikkunaverkon käyttö on sallittu. Varapyörän saa poistaa tai sen on oltava hyvin kiinnitetty. Puskurit kiinnikkeineen saa poistaa tai muuttaa.

Pohjapanssareita saa asentaa. Alustan alapuoliset suojat saa poistaa. Avoauton tuulilasin kehyksineen saa vaihtaa. Lisäilmanotto- ja -poistoaukot on sallittu.

Ilokaasujen (NOS) käyttö suorituksen aikana kielletty.

Ohjaamo, moottoritila ja polttoainesäiliö on erotettava toisistaan nesteenpitävällä ja tulenkestävällä metallisella paloseinällä. Tulipellin saa muuttaa ja siirtää materiaalin säilyessä alkuperäisenä. Lattian muuttaminen on sallittu, mutta materiaalin on oltava alkuperäinen. Kardaanitunnelin saa muuttaa. Äänieristeiden ja verhoilujen poistaminen on sallittu, verhoilujen alta esiin tulevat aukot (teräväreunaiset peltireunat) tulee peittää peitelevyillä. Kojelaudan tulee olla viimeistelty.

Vähintään kaksi lisälukituslaitetta ovat pakollisia konepellin ja tavaratilan kannen kiinnityksessä. Nämä tulee olla käytettävissä ilman erillistä työkalua.

10.2.b.2. Turvakehikko
Auto tulee varustaa vähintään liitteen J kohta 253.8 mukaisella suojakehikolla.

10.2.b.3. Sammutin
Auto on varustettava vähintään yhdellä tulensammuttimella, sammutin kiinnitettynä AKK:n sääntökirjan liitteen J mukaisesti. Sammutinaineen vähimmäismäärä on jauhetta 2.0 kg tai vastaava (Ks. liite J 253.7.2 ja 7.4).

10.2.b.4. Polttoainetankki
Autossa voi olla alkupeäinen, liitten J mukainen tankki tai turvatankki. Turvatankkia suositellaan (tällöin turvatankki ei saa kuitenkaan olla "säkki"turvatankki).
Tankin pitää olla eristetty ohjaamosta. Polttoaineen täyttökohta pitää olla korin ulkopuolella.

10.2.b.5. Istuimet ja turvavyöt
6-pistevyöt, joiden kiinnitys on oltava liitteen J mukainen ovat pakolliset. Luokitusten ei tarvitse olla voimassa, mutta erikseen hylättyjä vöitä ei saa käyttä.

10.2.b.6. Akku ja sähköt
Akku on kiinnitettävä erittäin tukevasti (liite J 255.5.8.3) tai käytettävä akun valmistajan/ maahantuojan nimenomaan kilpailukäyttöön tarkoittamaa akunkiinnikettä. Akun navat on eristettävä oikosulun estämiseksi. Mikäli akku on sijoitettu tiiviiseen, ulostuulettuvaan laatikkoon voidaan akku asentaa ohjaamotilaan. Kaikki sähkölaitteet on suojattava huolellisesti ja asennettava niin ettei sähköisku-, oikosulku- tai kipinöintivaaraa ole.

10.2.b.7. Päävirtakatkaisin
Autossa on oltava päävirtakatkaisin, josta voidaan aukaista kaikki auton virtapiirit. Päävirtakatkaisinta käytettäessä sekä auton sisäpuolelta että auton ulkopuolelta auton moottori on sammuttava. Päävirtakatkaisimen tulee olla käytettävissä auton sisäpuolelta ja virran tulee olla katkaistavissa myös auton ulkopuolelta.

10.2.b.8. Öljynkeräysastia
Autoissa on oltava öljynkerääjäsäiliö (ns. huohotussäiliö) ja sen tilavuuden on oltava vähintään yksi litra. Säiliön tulee olle ajoon lähdettäessä tyhjä.

Kampikammion tuuletuksen ollessa suljettu, kerääjäsäiliö ei ole pakollinen.

Öljyä, polttoainetta tai muita nesteitä vuotavat autot suljetaan pois harjoitus, lajittelu- tai kilpailuajosta kunnes vuodot ovat korjattu ja korjaus on katsastushenkilön toimesta uudelleen hyväksytty.

10.2.b.9. Pakokaasujärjestelmä ja äänenvaimennus
Pakosarjan ja pakoputken mitoitus ja sijainti on vapaa. Ulostulon on ulotuttava akseleiden puolenvälin takapuolella ja ulotuttava korirakenteen ulkopuolelle. Maximi meluraja 110 dB. Melusuositus max 95 dB.

Harjoitus, lajittelu- tai kilpailuajon järjestäjä voi lisämääräyksellä vaatia alemman maksimimelutason. Huom. Joillakin radoilla suurin sallittu melutaso on 95 dB.

10.2.b.10. Hinaussilmukka
Auto on varustettava eteen ja taakse sijoitetuilla hinaussilmukoilla, jotka kestävät auton
hinaamisesta johtuvan rasituksen.

Hinaussilmukoiden tulee olla maalattu keltaiseksi, punaiseksi tai oranssiksi siten, että ne selvästi erottuvat auton korin värityksestä. Nuolimerkintätarran asentamista silmukkaa osoittamaan suositellaan.

10.2.b.11. Renkaat
Renkaiden tulee olla hyväksytyt valmistusmaassaan. Renkassa tulee olla joko E-tai DOT hyväksyntä. Slicksit ovat kielletyt.

10.3. Unlimited
Turva- ja tekniset säännöt liitteen J mukaan.

11. Tiedotus
Sarjan säännöt ja muut tiedot löytyvät www.radalle.com -nettisivuilta. Sarjan virallinen äänenkannattaja on www.timeattack.fi

12. Lippumerkit
1. Vihreä lippu = lähtölupa, ajosuoritus voi alkaa.
2. Keltainen lippu = vaaratilanne (öljyä radalla tai vastaavaa), aja varovasti seuraavalle miehitetylle lippupisteelle asti. Palaa lähdönjärjestelyyn uudelleen suoritusta varten.
3. Punainen lippu = vakava vaaratilanne. Vähennä nopeutta ja aja äärimmäistä varovaisuutta noudattaen takaisin varikolle. Palaa lähdönjärjestelyyn uudelleen suoritusta varten.
4. Musta lippu = keskeytä suoritus ja palaa varikolle. Ilmoittaudu päälippupisteelle puhutteluun.
5. SC-kyltti, valkoinen pohja, musta teksti = safety car radalla, aja varovasti. Liikkuvaa safety car:ia ei saa ohittaa. Kyltti näkyvissä yleensä jonkin varoituslipun yhteydessä.
6. Ruutulippu = ajovuoro päättyy, vähennä nopeutta jäähdyttelyä varten, palaa kierrokselta varikolle.



Säännöt laati RADALLE.com:
Mia Sartesuo
Teppo Laukkanen
Heikki Ruotsalainen
Pekka Säynevirta

Kiitokset konsultoinneista:
Rauli Kärki / Kilpa-ajaja
Markus Martelius / FPDA
Ilpo Peltonen / TUA, AKK


Kysymykset ja kommentit säännöistä kilpatoimikunnalle osoitteeseen info@radalle.com