Foorumi

Äänestys

kumpi onpi parempi?

sateella oleva nelivetokerroin pois
2 (22.2%)
2-veto - 4-veto alaluokat
4 (44.4%)
joku muu vaihtoehto, mikä?
3 (33.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 9

Äänestys päättynyt: Marraskuu 05, 2010, 10:10:36

Luokkajakoa clubiin kaudelle 2011  (Luettu 9663 kertaa)

Lokakuu 06, 2010, 11:11:36

Poissa

  • Administrator
  • Naamat
  • Viestejä: 1656
    • Profiili
Eli on paineita muuttaa sateella vallitsevaa nelivetokerrointa.

Vaihtoehto 1, oli neliveto tai ei, niin nopein voittaa

Vaihtoehto 2, tehdään koko kaudeksi jako myös vetotavan mukaan. Tarkoittaisi kuutta alaluokkaa, mutta edelleen nopen voittaisi.

Vaihtoehto 3, jos on joku parempi idea, niin kirjoita se nyt tähän keskusteluun mailaa timeattack@radalle.com

Tulos käsitellään loppukuussa järjestettävässä avoimessa timeattack palaverissa!

Nyt vaikuttamaan!
-Periaattees näin lähel ammusvarastoo ei saa tupakoora

Lokakuu 06, 2010, 14:02:19 #1

Poissa

  • Time Attack -kuljettaja
  • Uusi naama
  • Viestejä: 13
    • Profiili
http://forum.radalle.com/index.php/topic,1369.msg5198.html#msg5198

Ajettiin Muistaakseni kaatosateessa tuolloin. Kyllä kahdella vetävälläkin pääsee.

Lokakuu 07, 2010, 09:09:24 #2

Poissa

  • Time Attack -kuljettaja
  • Uusi naama
  • Viestejä: 10
  • T3h Honda Man
    • Profiili
    • JDM Factory
http://forum.radalle.com/index.php/topic,1369.msg5198.html#msg5198

Ajettiin Muistaakseni kaatosateessa tuolloin. Kyllä kahdella vetävälläkin pääsee.

Jos halutaan kehittää lajia ja saada uusia innokkaita kuskeja pärjäämään kisoihin, pitää unohtaa nopea yksilöt tästä keskustelusta. He ovat poikkeuksia tai ajavat hyvin rakennetulla autolla.

Itse suosisin vetoisuusjakoa ja tarvittaessa jakaisin moottorikoon mukaan (isot/pienet jostain 1800cc tai 2000cc) jos luokan etukäteen ilmottautuneita on tarpeeksi.
Best Regards
Oivo
Honda Civic EK4
>>MTek Racing Team<<
>> JDM FACTORY <<

Lokakuu 07, 2010, 13:01:32 #3

Poissa

  • Administrator
  • Naamat
  • Viestejä: 1656
    • Profiili
Yksi vaihtoehto on jättää pois kokonaan koneen koon mukainen jaottelu.

Näistä asioista mielipiteitä, kiitos :)

Samoja luokkajakoja sovitetaan muihinkin luokkiin tarvittaessa, eli mielipiteitä luokasta riippumatta kannattaa kirjotella.
-Periaattees näin lähel ammusvarastoo ei saa tupakoora

Lokakuu 07, 2010, 18:06:29 #4

Poissa

  • Time Attack -kuljettaja
  • Finninaama
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Hankalaa. Jos halutaan karsinoida kaikki mahdollisimman lähelle tasaväkisyyttä, luokkia tulisi toistakymmentä. Jakoja kun voi tehdä esim. allaolevien mukaan:

-Vetoisuus (etu/taka/neliveto)
-Moottorin koko (esim. alle/yli 2000cc)
-Hengitystapa (ahdetut/vaparit)
-Paino (esim. alle/yli 1200kg)
-Rengastus (katu/katusliksi/sliksi, entä leveydet?)

Nuo nyt tuli ensimmäisenä mieleen.

Oma ehdotukseni (jonka kaikkiin luokkiin ei välttämättä vielä nykyään riitä porukkaa) olisi jako vetoisuuden (2WD/4WD) ja hengitystavan mukaan (ahdettu/vapari, kaasut lasketaan ahdetuksi (kemiallinen ahtaminen)). Tästä tulisi neljä luokkaa:

2WD vaparit
4WD vaparit (onko tähän ketään?)
2WD ahdetut
4WD ahdetut

Ajattaa nämäkin voi yhteislähtönä joten kilpailunjärjestämisen kannalta ongelmaa ei liene. Vaan tuoko tuo mukanaan sen että jokainen osallistuja saa kauden päätteeksi pytyn kouraan? :D

Lokakuu 07, 2010, 23:11:37 #5

Poissa

  • Administrator
  • Naamat
  • Viestejä: 1656
    • Profiili
Juu rata-SM:ssä on jo luokka kaikille ja kaikelle, eli ei kopioida niiltä :)

Tässä AKK:n bodiumattackin luokat, vetotavalla ei väliä:
6.1 Luokka 1
Autot enintään 2500cc vain vapaastihengittävät. Rengas vapaa mutta vanteen maksimi halkaisija 17” ja renkaan maksimi leveys 225mm.
6.2 Luokka 2
Autot yli 2500cc ja ahdetut. Rengas vapaa mutta koko pyörän maksimi leveys 16”

Xenonillakin on pointtinsa...

Itsekin haluaisin 4wd ahdetut omaan luokkaansa, silloin evot skyllet ja subarut eivät pelottaisi isoja 2-vetoisia. Tosin jos hyvin käy olisin ensikesänä aloittelija tässä luokassa :)

4wd vaparit olisivat kyllä tyhjä luokka tai ainakin olisi ollut.

Toisaalta kellolla mitattuna Oivo pienellä etuvetovaparilla ei ollut kaukana "nopeista" neliveto turboista :)

-Periaattees näin lähel ammusvarastoo ei saa tupakoora

Lokakuu 08, 2010, 00:12:03 #6

Poissa

  • Time Attack -kuljettaja
  • Finninaama
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Ei tuo podiumattackin rajanvetokaan ihan pöljä ole sellaisenaan. Järkeväkoneiset vaparit yhteen luokkaan, ahdetut ja ylimoottorit toiseen. :P Rengassääntö lienee aika turha IMO. Paljonko vetoisuus oikeasti tekee? Sanoisin äkkiseltään että liukkailla halpiskatukumeilla eroa vetoisuudessa on paljon mutta jo katuslikseillä erot pienenee. Eikö tällä kaudella vajaavetoiset pärjänneet kohtalaisesti nelikkoja vastaan (mm. Oivo)? Sateella tilanteet toki muuttuu. Mutta eihän Suomessa sada kesäisin. :)

Tässä tulee äkkiä sama ongelma kuin joka lajissa, moni on sitä mieltä että heikoimman mukaan pitäisi säännöt tehdä mutta kyllä osallistujallakin pitää kellot soida jos tulee lajitteluun 100-hevosvoimaisella 1600-kiloisella panssarivaunulla jonka alla on 205/80-14 kumit ja kuvittelee nykyisessä porukassa pärjäävänsä. Kultainen keskitie lienee hyvä lähestymistapa.

Lokakuu 08, 2010, 00:12:59 #7

Poissa

  • Administrator
  • Naamat
  • Viestejä: 1656
    • Profiili
Juu, toi oli kopio suoraan podiumattackista, ei ole vielä ollut tarvetta miettiä renkaita noin...

Jep, Oivo kyllä pärjäsi lähes kaikille nopeille nelivetoisille omalla pienellä vajaavetoisellaan :)
-Periaattees näin lähel ammusvarastoo ei saa tupakoora

Lokakuu 12, 2010, 23:11:35 #8

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 33
  • MR2 GT-S00
    • Profiili
Jep, Oivo kyllä pärjäsi lähes kaikille nopeille nelivetoisille omalla pienellä vajaavetoisellaan :)
Huomauttaisin jotta pienillä tehoilla ei nelivedosta olisikaan mitään iloa asfaltilla ja nelivetoisessa ne viimeisetkin pienet tehot häviäisi vetoakselistoon ja suuremman massan kuljettamiseen.

Tehokkaassa autossa tilanne on toinen. Vetävien pyörien määrä alkaa painaa siinä kun vetopito loppuu, eikä semislicksejä tahdo saada edes kunnon leveänä.
Kuivalla näkisin kuitenkin hyvät ja huonot puolet yhteen laskettuna punttien olevan suunnilleen tasan 2wd ja 4wd.
Sateella pakka pärähtää sitten aivan uusiksi.
2-vetoinen jonka vetopito ei meinaa riittää kuivallakaan joutuu löysäilemään todella rajusti enemmän kuin nelari. Tämä koskee jonkun verran kaikkia 2-veto autoja, sitä enemmän mitä painavampia ja tehokkaampia ne ovat.

Sadekelin kisoja ajatellen se 2wd 4wd luokkajako on kohdallaan.
Xenonin heittämä luokajako:
 vapari
 2wd turbo
 4wd turbo
...kuulosti hyvälle.
Koneen koon mukaan jakaminen  ei vaikuta kovin tarpeelliselle kun isolla koneilla varustetuissa autoissa on sitä kirotun painoa joka haittaa enemmän kuin kuutiot tuo hyötyä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 13, 2010, 11:11:20 kirjoittanut janiK »
Modified -luokan kuski
Jani Komulainen

Lokakuu 14, 2010, 11:11:37 #9

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 33
  • MR2 GT-S00
    • Profiili
Xenonin heittämä luokajako:
 vapari
 2wd turbo
 4wd turbo
...kuulosti hyvälle.
Koneen koon mukaan jakaminen  ei vaikuta kovin tarpeelliselle kun isolla koneilla varustetuissa autoissa on sitä kirotun painoa joka haittaa enemmän kuin kuutiot tuo hyötyä.
vapareihin voisi kyllä kannattaa laittaa kuutio rajaa kuten aiemmin on ehdoteltu ja sehän voisi olla luokan jakajana vetotavan sijaan. Silloin ihan pienimmilläkin, jotka kärsiis tehopulasta haluttasi lähteä nopeallekkin radalle kun saa ajaa omaa luokkaa. Oisko se rajan vedon tällöin kuitenkin oltava hieman alempana  jotta palvelee tarkotusta esim 1600cc/1800cc.


mut ei siinä,
 hyvälle kuulostaa porukan ajatukset ensikaudelle.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 14, 2010, 12:12:53 kirjoittanut janiK »
Modified -luokan kuski
Jani Komulainen

Lokakuu 14, 2010, 17:05:50 #10

Poissa

  • Administrator
  • Naamat
  • Viestejä: 1656
    • Profiili
Avoin palaveri on tarkoitus pitää 6.11 jossain päin pääkaupunkiseutua, paikka vielä vähän avoinna.

-Periaattees näin lähel ammusvarastoo ei saa tupakoora

Lokakuu 18, 2010, 22:10:38 #11

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Mielestäni esim etuveto vaparit 1600cc ja 2000cc tai alle 3000cc(kuka nyt yli 3,0l etuvedolla ajais?)

2wd ahdetut esim alle 3000cc(yksi luokka? vai kaksi luokkaa? toisena esim alle 2000cc?)

4wd vapari on kyllä turha luokka.

4wd ahdetut kannattaisi varmaan pari kuutio luokkaa koska esim. 1,6 4wd ahdettu n.200hp vs 2,6l tt skyline 450hp ei tunnu kauheen tasaväkiseltä? esim joku 1800cc ja ja alle 3000cc luokat?

Kuullostaako mitenkään järkevältä? Renkaisiin ja muihin en ota kantaa.




Lokakuu 19, 2010, 06:06:47 #12

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 1
    • Profiili
olis tällänen ehdotus nelikot ja vajaa vetoset samassaluokassa.. sateella vajaa vetosiin olis sadekelin renkaat sallitut.. muuten renkaat pysyis ennallaan ja luokkajaot..

Lokakuu 19, 2010, 13:01:47 #13

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 9
    • Profiili
4wd
2wd alle 3000cc
2wd yli 3000cc
turbo kerroin 1,7 tilavuuteen.
esim 2000cc kertoimella on Na 3400cc

Enemänkin voisi olla luokkia, mutta omasta mielestä kompromissi, ehkä jopa tiputtaisin tota luokka jakoa 2500 alle ja yli. Kuiteskin esim 1,6 litraisista turbo pannuista on otettu erittäin rajuja lukuja. Mm huhuja on että Suomessa vaikuttaa yli 900hp opel sorsa katuliikenteessä. Vapari noita lukuja ei ota millään, muutakuin jostain hirveestä v8 pannusta.

Lokakuu 19, 2010, 16:04:56 #14

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Yksinkertaisesti..

-yli 3000cc
-alle 3000cc
Ahdinkerroin oli sen x1.6

Tossa menee suoraan melkein kaikki tehokkaammat/4wd:t isoon luokkaan (Skyllet, Subarut, Evot jne.).