Foorumi

Miten tavallinen perheauto kestää radalla?  (Luettu 20490 kertaa)

Elokuu 15, 2002, 05:05:30

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Kiinnostaisi kovasti tulla kokeilemaan omaa citikan raatoa radalle kun siinä sentään GTI lukee perässä, mutta muutama asia on alkanut askarruttamaan.

Mitenkä tommosen tavallien auton jarrut kestää vaikka onkin levyt joka renkaassa niin jäähdyttämättöminä ne eivät taida ihan parhaat mahdolliset tuollaiseen rata-ajoon olla eli meneekö palat/levyt/joku muu pilalle miten helposti?

Renkaiden kuluminen myöskin kiinnostaa vaikka se onkin itesestään selvää että nehän kuluu kun lujaa ajellaan mutkia.

Toinen mikä tuli mieleen on nuo nopeus erot joita autojen välillä on jos siellä kerta on verraria ja mun vanha citikan raato samaan aikaan radalla niin saa olla todella tarkkana verrarin ratissa kun BX tulee perä edellä vastaan. Oma kokemukseni rata-ajosta on ulkoradalla mikroautoilla joitten huippunopeus ei ollu paljoa yli sadan km/h:n, mutta kun kaikilla oli samanlainen peli alla niin käyttäytyminen oli helposti ennakoitavissa ja nopeuserot olivat pienet ja pikku kolhuista ei niin ollut väliä vaikka niitä tietenkin välttää piti.

Elokuu 15, 2002, 13:01:35 #1

Poissa

  • Administrator
  • Naamat
  • Viestejä: 1656
    • Profiili
Valtaosa  radalle.com ajopäivän "rata-autoista" on juuri sitä GTI-luokkaa. Joten sekaan vaan. Nopeammat kuskit osaavat kyllä varoa hitaampiaan, kunhan hitaammat osaavat antaa tilaa tarvittaessa. Tavallisen auton jarrut kestää sen 3-5 kierrosta, jonka jälkeen on hyvä niitä jäähdytellä ensin ajamalla rauhallisesti tovi, ja sitten varikolle hetkeksi. Radalla palat ja renkaat kuluvat nopeammin tavalliseen ajoon verrattuna, mutta ei kannata pitää sitä kuitenkaan ajon esteenä. Levyt saattavat mennä pilalle jos tulet nopean kierroksen jälkeen suoraan varikolle parkkiin. Eli kannattaa mennä hetki hissukseen ennen pysähdystä.  
-Periaattees näin lähel ammusvarastoo ei saa tupakoora

Elokuu 15, 2002, 13:01:51 #2

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Ei muutaku kovaa ajoo vaan...
silmät auki ja järki mukana ni kaikilla on kivaa =)

Heinäkuu 06, 2013, 10:10:08 #3

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Ford Focus 2005 ilman GTI, ST tai RS tai muitakaan merkintöjä 2-litrasella bensakoneella ja vakioalustalla tuli käytyä koeajamassa Ahvenistolla 29.6.2013.

Rata-ajossa kuluivat seuraavat osat piloille: etujarrujen sisemmät palat kiinnityslaattaan asti, niistä irtos viimeisillä kierroksilla kokonaan pinta. Ajoin noin 20 + 6 + 6 kierrosta joista ensimmäiset 20 tapahtui sateella rataan tutustuessa kaikessa rauhassa, sattui niin mukavasti että oli otolliset olosuhteet nimenomaan tutustumiseen sään estäessä kova ajo heti alussa. Kuivalla tapahtui kovemmat ajot, oisko ollut 5 + 5 kierrosta tavoitellen suurinta nopeutta "suorilla" jne, väliin mahtu muutama oleellisesti hitaampi kierros ja viimeinen nopea kierros päättyi 140km/h vauhdista jarrutukseen jonka jälkeisessä mutkassa poistui etupaloista pinta. Note-to-self: älä aja ensin 30 kierrosta ja sitten nopeinta, ellet vaihda paloja välissä. ;D

Oli vilposta ja etulevyt on näissä uudemmissa lähes järjestään jäähdytettyjä, nesteet ei kiehuneet tai jarrut katoilleet lainkaan ennen kuin palat luovutti.

Kumipinta oli vähän turhankin kova renkaissani, Hakka H noin 2,5v vanhana kesät pääosin auringossa paistatelleena luovuttivat radalle pinnastaan alle 1mm.

Muita oleellisia juttuja ei jäänyt mieleen, mitään ei mennyt varsinaisesti rikki eikä suuria ongelmia tällaisella 2000-luvun perheautolla päässyt syntymään. Vakionesteet jne sisuksissa, lähdin vähän "soittaen sotaan" kun vasta viikkoa aikaisemmin havahduin ratapäivän tulevan juuri sopivasti ennen suunniteltua renkaidenvaihtoa... :D

Eli ei muuta kuin radalle, mutta tarkistelkaa että nuo jutut on vähän paremmassa jamassa niin ette ylläty jos kova ajo ei ole tuttua entuudestaan. :)
"Anyone who stops learning is old, whether at twenty or eighty. Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Heinäkuu 06, 2013, 16:04:48 #4

Poissa

  • Administrator
  • Naamat
  • Viestejä: 1656
    • Profiili
Jarrupaloissa on aika paljon eroja kestämisen ja pidon suhteen. 
-Periaattees näin lähel ammusvarastoo ei saa tupakoora

Heinäkuu 09, 2013, 19:07:24 #5

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Jarrupaloissa on aika paljon eroja kestämisen ja pidon suhteen. 

Myös jarrunesteet kannattaa vähintäänkin uusia! Paloina kannattaa käyttää ns. ratapäiväpaloja joita esimerkiksi EBC valmistaa (Greenstuff tai Redstuff) tai Fedoron paloja, riippuu autosta. Vakiopalat tuppaa menemään pilalle rata-ajossa.