Foorumi

Rata-ajo turvallisuus  (Luettu 2861 kertaa)

Syyskuu 30, 2007, 23:11:14

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Eli palautetta olisi varsinkin Ahvenisto 29.9 päivältä, varmaan toistuu muillakin radoilla useasti.

Suosittelisin erittäin vahvasti kahta lämmittely kierrosta ohituskiellolla alkuunsa, ettei niitä turhia kaatumisia tulisi koska renkaat olivat kylmät..
Ja ajolinjat... hyvä kun edes puolet osasivat ajolinjat. suosittelisin myös uusille kuljettajille ajolinjojen näyttöä. Ohitusten teko oli todella vaikeaa, koska ei voinut ennakoida edellä menijän ajolinjoja. Ja kun ruutulippu näytetään, niin se ohituskielto olisi myös paikallaan. Ettei siellä pääsuoralla tulla 200km/h lasissa metrin päästä ohi kun köröttelet satasta jäähdytellen jarruja. Tätäkin tapahtui muutamaan otteeseen.. Ja niin se käsi pystyyn -sääntö vielä jos tulisi voimaan niin tietäisi myös ketkä ovat menossa varikolle.

Jos muutkin rataa kiertävät voisivat kertoa mielipiteitänsä olisin kiitollinen :) (autoilijat ja mp:t)

Lokakuu 01, 2007, 01:01:26 #1

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Ohjaajakokouksessakin painotettiin varovaista ajoa parin ensimmäisen kierroksen ajan.  Auton/pyörän käyttäytymiseen, renkaisiin ja jarruihin kehotettiin tutustumaan, riippumatta siitä kuinka paljon on aiemmin radalla ajanut.
Renkaathan ei autoa/pyörää kaada tai vie kaiteeseen, kyllä se kuski sen hoitaa.

Radallekin päästetään kuskeja koko ajovuoron ajan väleihinkin, eli ohituskiellon järjestäminen on käytännössä mahdotonta. Samalla kierroksella on aina juuri radalle tulleita, radalta kohta poistuvia ja "nopeita" kierroksia ajavia.

Ajolinjoistaan epävarmaa kuskia ei kannata lähteä väkisin yrittämään ohi tiukoimmissa paikoissa, usein muutaman mutkan jälkeen hekin huomaavat takana tulevan ja väistävät reilusti.  

Tarkoitus on kai edelleenkin tarjota kaikille mahdollisuus rata-ajoon ja se tarkoittaa sitä, että mukana on niitäkin kuskeja paljon joukossa jotka ovat ensimmäistä kertaa radalla.  Ei voida siis olettaa kaikkien osaavan ajolinjoja.

Jäähdyttelykierroksilla ajan itse reilusti pois ajolinjalta ja näytän vilkulla takanatulevalle, että saa mennä ohi.
Samaten esim. pääsuoralla katson peileistä etten tunge pääsuoran jälkeiseen mutkaan kenenkään nopeaa kierrosta ajavan eteen.

Vilkun käytöstä varikolle tultaessa on sovittu, se on mielestäni helpompi katsoa kuin käsi pystyssä, ainakin tummennettujen lasien läpi. Vilkku tulee laittaa ajoissa päälle, tästäkin puhuttiin kuljettajakokouksessa.
Pyörissä toki toimii paremmin :-)

Liian vakavasti näitä ratapäiviä ei kannata ottaa, vakavat kilpailut ja kilpaharjoittelut on ihan eri päivinä.

Lokakuu 01, 2007, 09:09:11 #2

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Hyvää asiaa tuli, mutta perustelen muutaman ehdotuksistani.

Ohituskielto: eli tarkoitus että seisova keltainen lippu ensimmäiset kaksi kierrosta. Että edes siltä suurimmalta osalta saadaan ne renkaat lämpimäksi ketkä lähtevät radalle. Totta kai setin keskenkin tulee kuskeja, mutta niille sen ohituskiellon järjestäminen on tosiaan mahdototonta. Ja kyllä kokemuksella sanon, että ne kylmät renkaat voivat olla kohtaloksi.

Ohittaminen: Ajolinjoistaan epävarmoja kuskeja nääs kitkettäisiin sillä, että kerrottaisiin ne oikeat ajolinjat tai näytettäisiin? :) Turvallisuus kysymys.

Varikolle meno: Juu kyllähän se on hyvä vilkuttaa autolla sinne varikolle, mutta kuvitteleppa tilanne kuin minulla esim. kilvetön mp, missä ei ole vilkkuja/valoja.

Juu ja kyllä se tarkoitus pysyy samana, että kaikilla on mahdollisuus päästä tutustumaan rata-ajoon. En sanonutkaan toisin. Vaan jos se tehtäisiin turvallisemmin, olisi kaikilla parempi mieli eikö? :)