Foorumi

Kysymyksiä rata-ajosta omalla autolla  (Luettu 7642 kertaa)

Kesäkuu 29, 2010, 11:11:13

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Hei

Näin ensikertalaisena tekisi mieli tulla koittamaan omaa autoa radalle tänä kesänä, mutta muutama käytännön asia askarruttaa:

- Mistä tietää minkälainen kypärä hyväksytään? Säännöissä lukee, että kuljettajalla ja mahdollisella kyytiläisellä tulee olla E-hyväksytty kypärä. Omasta moottoripyöräkypärästä en löytänyt ainakaan mitään E-merkintöjä mistään.

- Säännöissä lukee. että autossa ei saisi olla mitään irtotavaraa. Koskeeko tuo sääntö myös takakonttia? Mikä luokitellaan irtotavaraksi, jos sitoo jollain hihnoilla takakonttiin tavaraa kiinni niin onko se sillon irtotavaraa? Lähinnä mietityttää se, että jos mukana on jotain yöpymiskampetta ja autoa varten varalta mukana esim. öljyä ja jarrunestettä niin voiko ne olla autossa mukana ajon aikana vai ei. Jos ei niin missäs niitä sitten voi säilyttää ajelun aikana, järjestäjillä tuskin on kaikille halukkaille mitään lukollista säilytystilaa tarjota?

- Miten näissä tapahtumissa tutkitaan radalla sattuneissa kolaritilanteissa, että kuka on syyllinen?

- Onko tuo autolle tehtävä katsastus vaativampi kuin normaali liikennekatsastus, eli jos auto on mennyt katsastuksesta läpi niin voiko olettaa että kelpaa myös radalle? Entä jos auto hylätäänkin katsastuksessa, hyvitetäänkö sillon maksettu ratamaksu takaisin?

Kesäkuu 29, 2010, 23:11:41 #1

Poissa

  • ProStaff
  • Perusnaama
  • Viestejä: 243
    • Profiili
Terve,

- Kypärästä tulisi löytyä E merkintä, meillä on tapahtumissa mukana myös lainakypäröitä, joilla ainakin pääsee radalle mikäli oma kypärä ei ole hyväksytty.

- Sääntö koskee koko autoa näin siis myös takakontin tulisi olla tyhjä, mutta mikäli siellä on jotain kiinteästi asennettua/ vaikeasti irroitettavaa, on asennuksen oltava myös "oikeasti" kiinteä. Tavaroita voi yleensä jättää tapahtumissa infopisteeseen, jolloin ne ovat meidän henkilökunnan valvonnassa. tämä sääntö, että auton tulee olla tyhjennetty irtotavaroista johtuu vain turvallisuussyistä, irtonainen tavara pyrkii liikenteeseen mahdollisissa kolaritilanteissa.

- Ohjaajakokouksessa kerrottaan radalla ajamisen pelisäännöt tarkemmin, mutta  kolaritilanteita tulee aina välttää viimeiseen asti olisi syy kenen hyvänsä. Periaatteessa ohittava ajoneuvo on väistämisvelvollinen. Radalla ajaminen on ajoharjoittelua ja näinollen radalla ei sallita minkäänlaisia kilpailutilanteita normaaliajovuorojen aikana, kilpailut erikseen. Nopeampien on syytä antaa mennä rauhassa ohi.

- Ratakatsastuksessa tarkistetaan mm. akun kiinnitys, jarrutuntuma, mahdolliset vuodot sekä onko auto tyhjennetty. Mikäli autosi on menny normaalikatsastuksesta läpi on todennäköistä, että se läpäisee myös ratakatsastuksen. Joissain tapahtumissa katsastuksessa myös mitataan auton pakoäänet, rajat ovat tapahtuma/ ratakohtaiset ja ilmoitettu uutisissa.


Toivottavasti tämä selkeytti edes hieman, mikäli jäi jokin askarruttamaan kysy ihmeessä.

Tervetuloa ajamaan, uusille kuskeille on aina tilaa radalla!

-Jere
"Nykyään sivistyneellä käytöksellä tarkoitetaan yhä enemmän sitä, että pidät suusi kiinni etkä sano mitä ajattelet"

Kesäkuu 29, 2010, 23:11:15 #2

Poissa

  • Core
  • Perusnaama
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Sen verran vielä että jos kypäräsi on moottoripyöräkypärä ei sitä e-merkintää luultavasti löydy vaan ece-merkintä joka on kanssa toimiva meidän tapahtumissa....

Kesäkuu 30, 2010, 08:08:40 #3

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Kiitos vastauksista. Kypärää tutkin uudestaan enkä löytänyt sieltä mitään ece-merkintääkään... Tällainen teksti tosin löytyy "This helmet meets or exceeds D.O.T F.M.V.S.S 218" joka ilmeisesti viittaa johonkin turvallisuusstandardiin mutta onko tuo nyt sitten riittävä?

Tuohon katsastuskysymykseen en saanut vielä siltä osin vastausta eli jos auto jostain syystä hylätään tarkastuksessa niin hyvitetäänkö silloin maksettu ratamaksu?

Vielä myös tuohon irtotavaraan sen verran, että saako autossa olla apukuskilla kuitenkin esim. kamera mukana?

Kesäkuu 30, 2010, 09:09:04 #4

Poissa

  • ProStaff
  • Perusnaama
  • Viestejä: 243
    • Profiili
Tosiaan unohtuikin mainita, että mikäli autosi ei läpäise ratakatsastusta, ratamaksun saa takaisin. Apukuskin on annettu pitää kameraa mukana.
"Nykyään sivistyneellä käytöksellä tarkoitetaan yhä enemmän sitä, että pidät suusi kiinni etkä sano mitä ajattelet"

Heinäkuu 13, 2010, 13:01:07 #5

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Ajattelin tulla tuonne motoparkiin ajamaan niin vielä noista kypäristä eli jos tuo dot 218 merkintä ei riitä niin onhan teillä tuolla tapahtumassa tarpeeksi lainakypäröitä tai voiko niitä jotenkin etukäteen varata?

Kesäkuu 20, 2011, 00:12:38 #6

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 23
    • Profiili
    • Kaikenlaista autoiluun liityyvää kuvailua
onko tarpeeks kiinteä asennus jos subbarikotelon ruuvaa kulmarautojen kanssa kiinni konttiin,
vai pitääkö jaksaa repiä se sieltä hemmettiin ratapäivän ajaks?
On vaa hirvee määrä piuhaa ja 2 vahvistinta + kondensaattori ruuvattu subikoteloo kiinni ni menee aika säätämiseks jos niitä pitää ruveta irrottamaan, eli mielummin kiinnittäisin sen kotelon konttiin.

Kesäkuu 20, 2011, 20:08:49 #7

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 9
    • Profiili
onko tarpeeks kiinteä asennus jos subbarikotelon ruuvaa kulmarautojen kanssa kiinni konttiin,
vai pitääkö jaksaa repiä se sieltä hemmettiin ratapäivän ajaks?
On vaa hirvee määrä piuhaa ja 2 vahvistinta + kondensaattori ruuvattu subikoteloo kiinni ni menee aika säätämiseks jos niitä pitää ruveta irrottamaan, eli mielummin kiinnittäisin sen kotelon konttiin.

Itellä ollut subikotelo takaluukussa rata-ajossa mukana, ei sillon ainakaan sanomista tullut..

Kesäkuu 20, 2011, 21:09:48 #8

Poissa

  • Staff
  • Finninaama
  • Viestejä: 91
    • Profiili
onko tarpeeks kiinteä asennus jos subbarikotelon ruuvaa kulmarautojen kanssa kiinni konttiin,
vai pitääkö jaksaa repiä se sieltä hemmettiin ratapäivän ajaks?
On vaa hirvee määrä piuhaa ja 2 vahvistinta + kondensaattori ruuvattu subikoteloo kiinni ni menee aika säätämiseks jos niitä pitää ruveta irrottamaan, eli mielummin kiinnittäisin sen kotelon konttiin.

Jos subikotelo on kunnolla kiinnitetty niin se saa olla kontissa ;) ja kiinnitys tarkastetaan ratakatsastuksan aikana ;)
Vauhtia ja vaaratitanteita....

Kesäkuu 26, 2011, 00:12:02 #9

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 23
    • Profiili
    • Kaikenlaista autoiluun liityyvää kuvailua
Heitetääs vielä tännekki tämä kyssäri:
02.07. eli ens lauantaina on Ahvenistolla ohjelmassa myös ensikertalaisten ratavuoroja.
Kuulun kyseiseen joukkoon ja mielelläni ainakin aluksi kyseisillä vuoroilla ajan.
Mutta jos vauhti rupeaa tuntumaan hitaalta, niin onko mahdollista mennä loppupäiväksi
nopeampien sekaan ajamaan jos maksaa täyden (35e) ratamaksun ensikertalaisen hinnan (20e) sijaan?

Heinäkuu 02, 2011, 18:06:28 #10

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 23
    • Profiili
    • Kaikenlaista autoiluun liityyvää kuvailua
Tavaroita voi yleensä jättää tapahtumissa infopisteeseen, jolloin ne ovat meidän henkilökunnan valvonnassa.
-Jere
Ahvenistolla ei näköjään ainakaan info kopissa ollut tilaa, kiitos kuitenkin rouvalle jonka autoon sain tavarat viedä.
Vähän huono tulla sekä ajamaan, että kuvaamaan kun kamerat painaa kiloja + eväät ja työkalupakki päälle jos niitä ei saa mihinkään säilöön.

Heinäkuu 18, 2011, 15:03:30 #11

Poissa

  • Administrator
  • Naamat
  • Viestejä: 1656
    • Profiili
Tiloja varataan aina ajajille infopisteeseen, mutta tilat tayttyvat yleensa aika aikasin aamusta
-Periaattees näin lähel ammusvarastoo ei saa tupakoora