Foorumi

Ahveniston finalistien määrä  (Luettu 4446 kertaa)

Elokuu 09, 2009, 21:09:30

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Oli oikein kilpailut driftingin finaalissa, kun oikein kaikki KOLME autoa on saatu mukaan. Meitä oli melko monta kävijää, jotka oltiin suhteellisen vähän tyytyväisiä tähän asiaan. Kilpurit kun olis mukava nähdä radalla ajossa, eikä niinkään traileriin pakattuna. Veikkaisin, että tässä kohtaa olis jonkin sortin sääntömuutokselle paikka tai jollekin muulle vastaavalle toiminnalle, ettei vastaavaa enää pääsisi käymään... Vai saako tämmönen minikisa kannatusta..?

Elokuu 09, 2009, 23:11:13 #1

Poissa

  • Uusi naama
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Olihan se aika yllättävä käänne kisassa ja lähdinkin itse ajelemaan kotiin suunniteltua aikaisemmin juuri kyseisestä syystä.
 Tosin ymmärrän sen myös, että kuskit pääsee finaaliin saatuaan 65 pistettä, ja tämä on varmasti ollut heillä tiedossa jo kisaan tullessaan. Aina ei kuitenkaan kaikki mene niinkuin haluaa, ja varmasti useampi kuski olisi halunnut finaaliin, mutta säännöt on sääntöjä.
 Ymmärrän senkin, että jos jossain kisassa lähdetään sooloilemaan sääntöjen kanssa, niin jatkossa kuuluu napinaa joka tuutista, sääntöjä halutaan muutta joka tilanteeseen sopivaksi ym, ym...
 Mutta itse yleisöön kuuluvana ihmisenä mietin ensi kerran maksanko lipun hinnasta jos näen kolmen auton ajavan Pro- luokassa.
 Hankala tilanne, mutta muuten onnistunut viikonloppu paikkaa ikävät muistot  ;D

Elokuu 10, 2009, 01:01:14 #2

Poissa

  • Administrator
  • Naamat
  • Viestejä: 1656
    • Profiili
Jep,

Olisin itsekin mielummin nähnyt kunnon finaalit tän päiväisen tilalla. Tiedän kyllä, että sääntömuutokset ovat vaikeita asioita varsinkin kesken finaalin.

RADALLE.com järjesti FDO kilpailut suolenkin puolella ja nämä kattilan kisat olivat yhteistyökumppanimme FPDA:n toimitsemat. Pyydän jotain heidän toimihenkilöään kertomaan mitä ollen tapahtui.
-Periaattees näin lähel ammusvarastoo ei saa tupakoora

Elokuu 10, 2009, 15:03:46 #3

Poissa

  • Time Attack -kuljettaja
  • Finninaama
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Terve kaikille.

FPDA:n sunnuntainen kilpailu Ahvenistolla on saanut paljon palautetta etenkin yleisön suunnalta. Siksi haluan tuoda muutamia asioita esille kilpailun kulusta ja finaalin kutistumisen syistä.

Pro-tasoinen drifting on ennen kaikkea vakavasti otettava moottoriurheilun muoto, ei pelkkää viihdettä. Suomalaisten pro-kuljettajien taso on noussut käsittämättömän voimakkaasti sen parin vuoden aikana mitä allekirjoittanut on päässyt lähietäisyydeltä toimintaa seuraamaan. Siksi kilpailunjärjestäjillä ja tuomareilla on täysi työ suunnitella radoista sellaisia että ne olisivat kuljettajille tarpeeksi haastavia, samalla muistaen että arvosteluosuuksien pitää olla taidokkaan kuljettajan ajettavissa. Mahdottomia ratoja ei siis voi tehdä eikä sellaisia halutakaan. Ahvenistolla kilpailijoille oli tarjolla haastava rataosuus josta ei näyttävyyttäkään puuttunut, Kuljettajia vaadittiin clipping pointien avulla ottamaan koko radan leveys käyttöön ja vauhtia sen suorittamiseen vaaditaan.

Aamun harjoitukset ajettiin ns. vapaalla kierrolla maaliviivan tuntumasta lähtien eli kuljettajat saivat ottaa vauhtia makunsa mukaan, kiihdytysmatka oli liiankin pitkä. Ennen lajittelua pidetyssä ohjaajakokouksessa kuljettajat toivoivat että lähtöviivaa siirrettäisiin lähemmäs aloitusmutkaa, kokouksen aikana kuljettajat osoittivat varikolta käsin paikan mistä lähdön haluaisivat tapahtuvan. Tähän kohtaan lähtö myös laitettiin maamerkkien perusteella n. 10 metrin tarkkuudella.

Lajitteluajojen aikana tuomaristo havaitsi ettei kaikki kuljettajat saaneet tarpeeksi vauhtia entryyn harjoituksiin nähden. Tämä huomioitiin tavoitenopeutta laskemalla. Useat kuljettajat eivät saaneet entryyn tarpeeksi vauhtia selvitäkseen kunnialla radan loppuosasta jossa vauhtia vaadittiin paljon, ja tästä johtuen 10 kuljettajasta vain 4 saavutti säännöissä vaaditun 65 pisteen rajan. Näistä neljästä yhden kuljettajan auto vaurioitui jälkimmäisessä lajitteluajossa, jonka vuoksi finaalin osallistumislista kutistui harmittavasti vain 3 autoa käsittäväksi.

Ymmärrän hyvin ettei yleisö katso saaneensa sitä mitä tulivat katsomaan, ja olisin henkilökohtaisesti itsekin nähnyt paljon enemmän tandem-ajoa taidokkaiden kuskien suorittamana. Säännöt on kuitenkin sääntöjä ja 65 pisteen raja on tehty turvallisuusnäkökulmasta. Turvallisuus on aina asia josta ei lähdetä tinkimään.


Toivottavasti ylläoleva selkeytti hieman sunnuntain tapahtumia. Jos tästä heräsi uusia kysymyksiä niin pyrin vastaamaan parhaani mukaan.


Terveisin,

Tomi Saarinen
Pää/ajolinjatuomari, FPDA RADALLE.com R3 Ahvenisto 09.08.2009
Puheenjohtaja, Suomen Drifting ry.